Linja-autoliikenteen joukkoliikennelain mukainen siirtymäaika päättyy tänä vuonna, joten jatkossa vuoroliikenne ajetaan Lohjalla pääsääntöisesti markkinaehtoisesti liikennöitsijöiden suunnittelemien aikataulujen ja reittien mukaan.

–Uusi joukkoliikennelaki tuli voimaan kymmenen vuotta sitten ja sen siirtymäaika päättyy tänä vuonna. Sen myötä markkinaehtoiselle liikenteelle ei saa enää maksaa yhteiskunnan tukea, joten nykyisistä lipputuotteista joudutaan luopumaan 1.1.2020 alkaen. Lakimuutokset tarkoituksena on avata joukkoliikennemarkkinoita ja vapauttaa kilpailua, avaa Lohjan kaupungin henkilöliikennelogistikko Tapio Heinonen.

Jos markkinaehtoisen liikenteen ei katsota turvaavan riittävää palvelutasoa tiettyinä aikoina tai tietyillä reiteillä, voidaan hankkia ostoliikennettä, jonka suunnittelusta ja kilpailutuksesta vastaavat pääosin Lohjan kaupunki ja Uudenmaan ELY -keskus. Markkinaehtoisen liikenteen osuus Lohjalla on yli 90 % suhteessa ostoliikenteeseen, mutta Heinonen kertoo, että ostoliikenteellä on jo tähän mennessä pyritty parantamaan liikkumista Lohjan syrjäisemmiltä seuduilta esimerkiksi kesällä ja viikonloppuisin.

–Ostoliikennettä on jo nyt aika paljon ja sitä tullaan lisäämään entisestään. Myös kouluautot pyritään avaamaan kaikille. Niitä kulkee Lohjalla noin 30, Heinonen kertoo.

Linja-autojen reitteihin lakimuutos ei vaikuta, mutta pidemmän päälle vaikutukset voivat näkyä myös reiteissä, jos uudistus saa ihmiset muuttamaan linja-autojen käyttötottumuksiaan.

Linja-autoliikenteen joukkoliikennelain uudistus tuo muutoksia lipputuotteisiin ja lippujen hintoihin.

Uudet liput

Markkinaehtoisessa liikenteessä kaupunki ei joukkoliikennelain mukaan saa enää maksaa nykymuotoista matkalipputukea. Tämä tarkoittaa sitä, että Lohjalla nyt myynnissä olevat Lohjalippu, Lohjan kaupunkilippu ja Länsi-Uudenmaan seutulippu päättyvät 31.12.2019. Lippujen myynti lopetetaan jo 30.11.2019, sillä lippu ei kelpaa autoissa enää 31.12.2019 jälkeen.

Muutoksen myötä käyttöön jäävät kertalippu (Lohja-Helsinki) ja Matkahuollon 44:n ja 22:n matkan sarjaliput, jotka käyvät jatkossakin kaikille liikennöitsijöille. Esimerkiksi 44:n matkan liput maksavat Lohja – Helsinki välillä alle 60 km matkalla 370,60 euroa ja Lohja – Nummela välillä alle 20 km matkalla 159,80 euroa. Matkahuollon peruskoululaisten lippu säilyy ennallaan. Lisäksi tarjolla on liikennöitsijöiden omia lippuratkaisuja.

Pohjolan Liikenne on uudistuksen myötä ottanut käyttöön Länkkäri-lipun, joka käy niin Lohjan sisäisessä, Lohjan ja Vihdin välisessä kuin Lohjan ja Helsingin välisessäkin liikenteessä. Digitaalinen lippu on voimassa 14–365 vuorokautta. Toinen uusi tuote on Lohjalainen-lippu, joka on muuten samanlainen kuin Länkkäri, mutta sen toiminta-alue on Lohja.

Pohjolan Liikenne tuo siis uudistuksen myötä uusia lipputuotteita, mutta ne ovat yhtiökohtaisia ja käyvät siten vain Pohjolan Liikenteen autoissa. Tämä hankaloittaa asiakkaan liikkumista siinä mielessä, että hän ei voi valita linja-autoa vain sopivien aikataulujen mukaan.

Kaikkiin linja-autoihin käyvää lippua kaivataan

Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio korostaa tarvetta lipulle, joka käy kaikissa linja-autoissa.

–Asiakkaan pitäisi voida valita bussi vain kellonaikojen perusteella. Koko tarjonnan pitäisi olla kaikkien saatavilla ilman, että pitää katsoa, mikä auto on kyseessä. Pelkään, että bussiliikenneverkko romuttuu yrityskohtaisten lippujen takia. Se ei ole kenenkään etu, Vainio sanoo.

Samaa mieltä on myös Amperin Linja-autoliikenne Oy:n toimitusjohtaja Johan Amper.

–Lippujen pitäisi käydä jokaisessa bussissa. Tuntuu siltä, että pieni toimija joutuu lippumuutoksen myötä ulos linja-autoliikenteen pelistä, hän harmittelee.

Palveluseteli herättää kysymyksiä

Matkahuollon lippujen hinnat siis nousevat, kun tuki poistuu, mikä ei varmasti ole kovin monen joukkoliikenteen käyttäjän mieleen. Tyytyväinen ei ole Heinonenkaan.

–Emme ole kaupunkina tähän tyytyväisiä. Ihan syvältähän tämä on, että tilanne huonontuu selkeästi tässä vaiheessa, Heinonen tiivistää ajatuksensa.

Hän sanoo, että parempia ratkaisuja etsitään. Jokin ratkaisu on kuitenkin pakko ottaa käyttöön, että liikenne toimii, kun siirtymäaika umpeutuu.

–Tämä ratkaisu on vielä raakile. Odotamme valtakunnallisia linjauksia, laki määrittää, mitä voimme tehdä. Haluamme tukea Lohjan joukkoliikennettä edelleen ja saada sille lisää käyttäjiä. Pyrimme kehittämään palvelua paremmaksi eri asiakasryhmille ja eri alueille, Heinonen sanoo.

Palvelusetelien avulla hintoja voisi pitää kurissa, mutta sen käyttöön suhtaudutaan ristiriitaisesti. Sekä Heinonen että Uudenmaan ELY -keskuksen joukkoliikenneryhmän päällikkö Salla-Mari Rintala painottavat, että ohjeistusta odotetaan ylempää.

–Tässä asiassa ollaan harmaalla alueella, kun ministeriöstä ei ole saatu asiaan tulkintaa palvelusetelin käytön laillisuudesta, Rintala sanoo.

Vainion näkemyksensä mukaan palvelusetelin hyödyntäminen on laillista. Myös Amper ihmettelee keskustelua palvelusetelin laillisuudesta.

–Raaseporissa ja Karkkilassa on palvelusetelin kautta toimiva kaupunkilippu, joka käy kaikkien kaupungin kanssa sopimuksen tehneiden liikennöitsijöiden autoissa. Miksei Lohjalla ole samanlaista vaihtoehtoa? hän kysyy.

SMS