Lohjan ravintolat-sivusto eli www.lohjanravintolat.fi suoritti heinäkuun aluksi nettikyselynä lohjalaisille pikakyselyn, siitä kuka käy lounaalla ravintolassa, missä ja miksi. Kyselyn alkuperäisenä syynä oli mennyt kevät ja sen tuomat haasteet lohjalaisillekin ravintoloille, joten Lohjan ravintolat-sivusto eli ER-tuki ja Kettu Markkinointi päättivät ottaa selvää, mitä lohjalaiset miettivät paikallisesta lounastarjonnasta.

Jotta kyselyyn osallistujat eivät aivan turhaan vastaisi, arpoi Lohjan ravintolat sivusto perjantaina 17.7. kaikkien kyselyyn osallistujien kesken kaksi mikroaaltouunia, jotka ostettiin perjantaina Laurinkadun Euronics liikkeestä. Lisäksi arvottiin kahdelle onnekkaalle illalliskortit lohjalaisiin ravintoloihin.

Ykkössuosikki ravintola Amar

Lähes 40 eri lounaspaikkaa sai kyselyssä ääniä, kun kysyttiin suosikki lounaspaikkaa ja tänä kesänä lohjalaisten ykköspaikaksi nousi selkeästi aivan Lohjan keskustassa oleva ravintola Amar, jonka lounas koostuu yleensä suomalaisen ja intialaisen ruoan fuusiosta, ja joka tuntuu olevan siis lohjalaisten suosikki.

Kysely järjestettiin 100 % netissä, eikä yhtäkään ravintolaa valjastettu kyselyn vetojuhdaksi eli kyselyä ei tällä kertaa markkinoitu ravintoloiden omilla sivuilla, ehkä sitten ensi vuonna, kun uusimme kyselyn, pyydämme myös ravintoloita kertomaan kyselystä omilla sivuillaan, kertoo kyselyn järjestänyt Kari Oksanen.

Kyselyä markkinointiin mm. Facebookissa, jossa kyselykutsu tavoitti noin 6000 ihmistä ja nettisivulla lomakkeeseen kävi tutustumassa lähes 1000 ihmistä, mutta lopulta alle 300 vastasi. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin lopulta 284 kappaletta. Vastaajista suurin osa oli tällä kertaa naisia, joita oli 202 kappaletta.

Vastaajista kuukausittain kävi lounaalla 74 % ja lähes joka päivä 5 %, viikoittain kävi 15 %. Vastanneista vain 5 % lounaat maksoi työnantaja. 23 % vastaajista söi lounaansa lounasravintolassa ja 37 % tarkisti etukäteen ravintolan kotisivuilta tai Facebookista, mitä missäkin oli tarjolla, ja valitsi osittain sen perusteella oman lounaspaikkansa, vain 11 % oli vakituinen lounaspaikka ja 4 % työantaja oli määrännyt lounaspaikan.

Lounaalta odotetaan paljon

Jos kysely paljasti paljon asioita, mutta se kertoi myös, että monella lounastajalla on toiveet korkealla, mutta maksuhalut matalalla. Ei ollut vain yhdessä tai parissa vastauksessa, että toivottiin tuoreita aineksia, tuoretta kalaa, monipuolista salaattibuffettia, mutta lounas saisi kuitenkin maksaa alle 10 euroa. Itseasiassa vastanneista 50 % oli sitä mieltä, että lounas voisi maksaa 10-15 euroa ja 45 % kääntyi alle kympin euron kannalle. Vain 5 % vastanneista oli valmis maksamaan lounaastaan yli 15 euroa. Tarkemmin vastauksia analysoitaessa käy kyllä selville, että alle 10 euroa lounaastaan maksavat eivät odotakaan saavansa pihvilounasta, vaan toivoisivat kevyempää lounasvalikoimaa.

Toiveissa oli entistä enemmän keittoja, salaatteja, ja tuoretta kalaa. Monet toivoivat entistä terveellisempiä lounasvaihtoehtoja. Kotiruokaa toivottiin myös entistä enemmän lounaslistoille, vaikka jo nyt niitä on tarjolla useammastakin lohjalaisesta lounasravintolasta. Lohjan ravintolat-sivusto mielellään jakaisi kaikkien ravintoloiden lounaslistat ajoissa, jos vain ravintoloitsijat muistaisivat ne sivustolle lähettää, sivuston ylläpidolla ei välttämättä ole aikaa lähteä kiertämään lähes 40 ravintolan kotisivuja ja Facebook-sivuja viikoittain täysin maksutta.

Ahkeria testaajia

Me lohjalaiset olemme ahkeria testaajia. Sen kertoo jo tuo lähes 40 lounaspaikan nimeäminen omana suosikkipaikkana. Vain yhdessä lounaspaikassa käyneitä oli vastaajista vain 3 %, useimmat olivat käyneet yli viidessä eri lounaspaikassa ja tällaisia vastaajia oli 38 %, 4-5 eri ravintolassa käyneitäkin oli peräti 29 % vastanneista. Lounaalla käytettävissä oleva aika oli useimmalla alle 45 minuuttia, joten lounaspaikka valikoituu pitkälti myös sen mukaan, missä ehtii syödä.

Lounaiden tulevaisuus

Monet haastattelemistamme ravintoloitsijoista kertoi, että buffet ruokailu ei ole vielä palannut entiselleen. Lounastajatkin syövät ruokalistalta tilaten. Mutta useat tapaamamme ravintoloitsijat kertovat, ravintolassa käymisen kuitenkin vilkastuvan viikko viikolta ja toiveissa on vähitellen palaaminen normaali volyymeihin.

Töihin tilaaminen yleistyy isoissa kaupungeissa, mutta tämä kysely ei suoranaisesti tuota suuntausta tukenut, sillä kovin moni ei ollut työpaikalleen ruokaa tilaamassa. Syyt olivat moninaiset: monet halusivat pois työpaikalta lounaan ajaksi, toisilla taas ei ollut rauhaisaa paikkaa syödä, ja joillakin työpaikka oli jopa kieltänyt ruoan tilaamisen. Niillä, joita tilaaminen kiinnosti, tärkeimmiksi asioiksi nousivat ruoan lämpö. ruoan laatu, maksuton toimitus ja nopea toimitus. Myös se, että useampi työpaikan työntekijä söisi yhtä aikaa ja ruoka tulisi yhtä aikaa oli useamman vastaajan toiveissa tulevaisuuden osalta.

Kyselyn tarkat vastaukset ovat saatavilla vain pyynnöstä ja vain lohjalaisille ravintoloitsijoille Kettu Markkinoinnin tai ER-tuen kautta. Organisaattorit haluavat vielä kerran kiittää kaikkia vastanneita ja onnitella voittajia, otetaan kysely uusiksi 2021 kun Lohjalla on myös Asuntomessut ja keväällä myös kuntavaalit.