Kevään korvalla teille kirmaa joukko nuoria kuljettajia mopoillaan. Länsi-Uudenmaan poliisilla on mopoilijoille sekä kehuja että toiveita.

Suurin osa pelaa pelisääntöjen mukaan

Poliisi on jo vastaanottanut kevään ensimmäiset pyynnöt, joissa toivotaan liikennevalvontaa mopoilijoiden reiteille ja kokoontumispaikkoihin. Pyynnöissä mainitaan nopeudet sekä ilta- ja yöaikaan kuuluva meteli. Valvontapyyntöihin vastataan, ja valvontaa tehdään muutoinkin päivittäin keväästä aina syksyyn saakka.

– Tavallisten partioiden ohessa etenkin me moottoripyöräpoliisit kohdistamme huomiota kaksipyöräisiin kanssakulkijoihin, kertoo viisi vuotta moottoripyöräpoliisina työskennellyt ylikonstaapeli Jan-Erik Huurne.

Suurin osa mopoilijoista pelaa pelisääntöjen mukaan, ja sääntöjen vastaisesti mopoilevat pilaavatkin tarpeettomasti kuuliaisten mopoilijoiden mainetta. Etenkin yksi turvallisuuteen liittyvä seikka ilahduttaa moottoripyöräpoliisia.

– Mopoilu on mainio harrastus, sillä liikenteellinen pelisilmä kasvaa moottoripyörä- tai ajokortin hankintaa varten. On ilo huomata, että kypärä on lähes aina päässä sekä kuljettajalla että kyyditettävällä.

Malttia vaaditaan virittelyssä ja ajotavoissa

Joskus poliisi saa palautetta, että mopoilijat ajavat liikenteessä poukkoilevasti reitiltä toiselle. Poliisin kokemuksen mukaan on totta, että nuoret ajavat kokenutta suurpiirteisemmin ja säännöissä oikaistaan silloin tällöin. Tietyissä tapauksissa poliisilta kuitenkin löytyy ymmärrystä mopokuskeille.

– Itsekin on tullut testattua, että ajoreitit voivat olla mopoilijan kannalta epäloogisia. Esimerkiksi kevyeen liikenteen väylällä saa välillä ajaa ja välillä ei. Tämä tarkoittaa, että mopoilijan on vaihdettava kevyen liikenteen väylältä autojen sekaan tai toisinpäin, pohtii ylikomisario Jussi Päivänsalo.

Poliisi kohtaa vuosittain lukuisia viritettyjä mopoja. Suurin ongelma on, että näissä on usein muitakin ongelmia. Jarrut ja renkaat ovat kuluneet. Lisäksi on muita varustepuutteita, kuten vaurioituneet kytkin- ja jarrukahvat. Toiveena olisi myös, että äänenvaimentimia ei poistettaisi.

– Kun vauhti, ajotaito ja mopon kunto eivät kohtaa, on seuraamuksena loukkaantuminen tai pahimmassa tapauksessa sivullisen vammautuminen. Nuorten olisi hyvä ymmärtää, että jos ylläpitää jonkinlaista trendiä nuorena, pitkässä juoksussa joutuu itse siitä kärsimään vanhempana, Huurne muistuttaa.

Vanhempien ja nuorten on hyvä keskustella turvallisista ajotavoista

Vaikka poliisi muistuttaa nuoria yhteisistä säännöistä, ymmärtää liikenteessä itsekin paljon ajavat Huurne ja Päivänsalo mopojen merkityksen.

– Tiedostamme, että mopot ovat monelle nuorelle tärkeitä, sillä Länsi-Uudellamaalla on paljon alueita, joilla julkisen liikenteen avulla ei pääse kaikkialle. Tuohan se vapautta liikkumiseen, kun on oma menopeli.

Poliisi toivoo, että vanhemmat ja nuoret keskustelevat siitä, missä mopoilla on hyvä ajella ja mitä taas voisi välttää. Koko perheelle on mukavampaa, kun nuori ajaa turvallisesti ja vältytään vaarallisilta tilanteilta sekä kalliilta – rahassa tai hengessä mitattuna – seuraamuksilta.