Sähköautot ovat tulleet liikenteeseen. Vaikka tilastollisesti suomalaisten käytössä oleva autokanta on edelleen vanhentunut, on liikenteessä yhä enemmän sähköautoja. Niitä on myös paljon myytävänä jo käytettynäkin, mutta miten onnistuu sähköautolla ajaminen Lohjalla normaalioloissa, ja mistä täältä löytyy yleiset latauspaikat?

Lohjan keskustassa sähköautojen latauspaikkoja löytyy mm. Kauppakeskus Lohesta, OP Länsi-Uusimaan pihasta, Länsi-Uudenmaan Säästöpankin pihasta, Lohjan Prismasta, Tytyrin liikennasemalta, K-Supermarket Lempolan K-latauspisteeltä, Lohjan Motonetilta, Autotalo Lohjalta, K-Citymarketista Tynninharjulta, Lohjan Sairaalasta peräti kahdeksan paikkaa, sekä vielä Lohjan isolta ABC:ltä – kaiken kaikkiaan nämä paikat tarjoavat Lohjalla 47 latauspaikkaa, joista useimmat ovat ns. Type 2 paikkoja, mutta myös CCS ja CHAdeMO paikkoja on tarjolla. Tämä tieto on kerätty 20.1. ChargeFinder sovelluksesta, joka auttaa enemmän ajavia sähköautoilijoita löytämään latauspaikkoja matkan varrella. Tämä sovelluskartta ei kuitenkaan kerro kaikkia latauspisteitä, se ei kerro esimerkiksi pienempien 3,7 kW:n pisteitä, jotka löytyvät mm. keskustan Tokmannilta. Lohjalle muuten avattiin ensimmäisenä Suomessa sähköautoille julkinen suurteholatausasema Lohjan ABC:lle. Sijaintia perusteltiin aikoinaan sillä, että ykköstien varrella hyöty on suurin, joten tavoittaa sekä kansainväliset että kotimaiset autoilijat reiteillään. Vastaavasti Lempolan K-Supermarketin asema tarjoaa myös monipuoliset latausmahdollisuudet sähköautoilijoille. Asemalle tulee yksi 200 kW:n tehoinen suurteholatauslaite, sekä kaksi 22 kW:n tehoista peruslatauslaitetta. Asema sijaitsee kaupan pysäköintialueella ja on jo avoinna vuorokauden ympäri.

Sähköautoa ladatessa eri latauspisteistä kannattaa huomioida, että niiden maksujärjestelmät vaihtelevat samoin kuin hinnat – nämä asiat kannattaa selvittää etukäteen, varsinkin jos on ensimmäistä kertaa lähdössä pidemmälle kierrokselle omalla sähköautolla. Jos taasen ajelee vain omia ajojaan lähialueella, on todennäköisempää, että auton kotilataus riittää aina päivittäiseen ajamiseen. Esimerkiksi K-latausasemat ja ABC-lataus ovat omia palveluketjuja, joilla on omat käytäntönsä ja sovelluksensa sähköautojen latauspalvelun käyttämiselle ja sähkön maksamiselle.

Henkilöautojen todellinen käyttö

Useimmin suomalaiset taittavat työmatkat henkilöautolla yksin. Autoa suositaan myös hyvin lyhyillä matkoilla. Edestakaiset työmatkat vievät pääkaupunkiseudulla keskimäärin 54 minuuttia, kun muualla maassa työmatkoihin menee 43 minuuttia. Maaseudulla työmatkat vievät keskimäärin 56 minuuttia. Vuoden 2022 tilastojen mukaan suomalainen autoili keskimäärin 17 000 kilometriä vuodessa, ja jos sen jakaa pääosin arkipäiville niin saadaan alle 70 kilometriä päivässä – tämä tarkoittaa tilastollisesti siis sitä, että paljon puhuttu sähköautojen toimintamatka riittää aivan hyvin päivittäiseen ajoon. Jos sitten autoa käytetään ajamaan pitkiä matkoja, kuten Helsingistä Ouluun tai Rovaniemelle kerran viikossa ja takaisin, on todennäköistä että tällaiset autoilijat muutenkin valitsevat autokseen automallin, joka tähän matkaan pystyy myös sähköautona tai maksimissaan 1-2 pikalatauksella matkan varrella, eikä tällainen autoilija edes harkitsisi perusluokan sähköauton hankintaa.

Sähköautot ovat kuitenkin tällä hetkellä se todennäköisin autotyyppi, joka valloittaa liikenteen bensa- ja diesel autoilta, ja autojen nykyiset akkutekniikat tulevat kehittymään nopeasti paremmiksi, sekä kevyemmiksi ja pienemmiksi. Nykyiset sähköautojen akustot ovat nostaneet autojen painoja tonnilla, ja tehneet niistä melkoisia ”tankkeja”, jotka toisaalta ovat turvallisempia matkustajilleen ja kuskille, mutta entä törmäystilanteet ja sähköauton huomattavasti kasvanut massa? Toisaalta sähköautot ovat ainakin omasta kokemuksesta lähes jokaiselta osaltaan selkeästi parempia, sekä ajettavuudeltaan että niiltä turvallisuusominaisuuksiltaan. On myös todettava, että paljon keskustelua aiheuttava akkutekniikka on jo nyt kovaa vauhtia kehittymässä aivan suomalaisinkin startup-yritysten voimasta, ja on aivan varmaa, että tämän hetken akkutekniikka on jo muutamassa vuodessa vanhentunutta autovalmistajien siirtyessä entistä enemmän nimenomaan sähköautoiluun, mikä omalta osaltaan lisää nimenomaan akkuteknologian kehitystä.

Sähköautoilun tulevaisuus

Vaikka nyt on kohtuullisen varmaa, että EU:n alueelta vähintäänkin tulevat uudet  polttomoottoriautot poistumaan vain lähivuosien aikana, mutta vanhat autot tulevat olemaan varmasti vielä 2050-luvullakin liikenteessä,  eikä  sähköautoilukaan aivan ilman hikkoja etene. Lohjallakin vuonna 2018 otettiin käyttöön Fortumin ja Pivo Wallet Oy:n sekä Lohjan kaupungin kanssa neljä Renault Zoe täyssähköautoa, joiden oli tarkoitus tulla kaikkien lohjalaisten yhteiskäyttöautoiksi. Näin talvella 2023 voimme todeta tuon yhteiskäyttöautokokeilun olevan ainakin tällä hetkellä poissa käytöstä, ja tuskin tulevan ainakaan tällä alkuperäisellä tavalla takaisin.

Sähköautoilu on tullut, ja jos et vielä ole koeajanut yhtään sähköautoa, tässä lehdessä on pari vaihtoehtoa, ja lehtemme nettisivuilla jo ennestään löytyy muutama sähköautokoeajo, joten olisiko ensi viikolla ensimmäisen sähköautokierroksen aika?

Kommentoi kirjoitusta