Lohjan liikenneturvallisuustyöryhmä järjesti yhdessä Länsi-Uudenmaan poliisin ja Liikenneturvan kanssa ruusuratsian Lohjan keskustassa viime torstaina. Tässä ratsiassa ei jaettu sakkoja liikennerikkeistä, vaan ruusuja niille autoilijoille, jotka huomioivat jalankulkijat asianmukaisesti ja päästivät heidät suojatien yli. Yhteensä jaettavana oli 300 ruusua.

Pasi Pohjonen Liikenneturvasta kertoo, että osa autoilijoista säikähtää ensin ja epäilee tehneensä jonkin virheen, kun poliisi pysäyttää heidät keskelle katua. Säikähdys vaihtuu kuitenkin nopeasti iloksi, kun käteen ojennetaan punainen ruusu. Pohjonen kertoo, että yhdessä autossa koettiin iloinen yllätys siinäkin mielessä, että matkustajana sattui olemaan kuljettajan tytär, jolla oli syntymäpäivä. Ruusu menikin suoraan hänelle.

–Ihmiset ovat yllättyneitä siitä, miten heidät näin palkitaan. Reaktiot ovat olleet myönteisiä, Pohjonen kertoo.


Liikenneturvan Pasi Pohjonen valmiina jakamaan ruusuja.

Suojateillä sattuu ja tapahtuu

Marjaana Savolainen Länsi-Uudenmaan poliisista kertoo, että autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen on vaihtelevaa. Osa huomioi kevyen liikenteen hyvin, toisilla taas on asiassa parantamisen varaa. Kun huomio harhautuu esimerkiksi kännykkään liikenteen seuraamisen sijaan, voi sattua pahastikin.

Liikenneturvan tilastojen mukaan liikenteessä kuolleista joka kymmenes ja loukkaantuneista seitsemän prosenttia on jalankulkijoita. Vuosittain kuolee keskimäärin 21 ja loukkaantuu 360 jalankulkijaa. Menehtymisistä joka viides tapahtuu suojatiellä ja loukkaantumisista 60%. Suojatie ei siis aina suojaa kulkijaansa.


Autoilija saa Liikenneturvan Pasi Pohjoselta ruusun palkinnoksi hyvästä suojatiekäyttäytymisestä.

Suojatien eteen pitää olla aina valmis pysähtymään

Suojatietä lähestyttäessä autoilijan tulisi noudattaa erityistä tarkkuutta ja säätää ajonopeutensa sen mukaan, että suojatien eteen ehtii pysähtyä. Tarkkuutta tulee terästään entisestään, jos suojatielle on huono näkyvyys tai on esimerkiksi pimeää. Erityinen vaaranpaikka on sellainen suojatie, joka kulkee kahden tai useamman samaan suuntaan menevän ajokaistan poikki. Jos viereiselle kaistalle on pysähtynyt ajoneuvo, myös toista kaistaa ajavan on pysähdyttävä. Sääntöä ei noudateta liikennevaloilla ohjatuissa paikoissa. Jos pysähtyneen ajoneuvon ohi ajaa viereistä kaistaa pitkin pysähtymättä, voi seurauksena olla ajokielto.

–Esimerkiksi Suurlohjankadulla, kaksikaistaisella osuudella on tapahtunut vakava onnettomuus. Sen jälkeen siihen tehtiin korotus, toteaa Esa Rantala Lohjan liikenneturvallisuustyöryhmästä.

Myös silloin on valmistauduttava pysähtymään, jos vastaantulijoiden kaistalle pysähtynyt auto peittää takanaan olevan suojatien. Kadun varteen pysäköidyt autotkin heikentävät monessa paikassa näkyvyyttä suojatielle.

–Laurinkatu on hyvä esimerkki siitä, miten parkissa olevat autot ovat näkyvyyden esteenä. Kun nopeusrajoitus on 40 km/h, siinä voi tulla aika kiire pysähtyä, kun joku tuleekin pysäköidyn auton takaa suojatielle, Savolainen sanoo.


Poliisin pysäyttämäksi joutuminen säikäytti monet aluksi, mutta säikähdys muuttui nopeasti iloksi.

Jokaisen huomio liikenteeseen

Myös jalankulkijan tulee totta kai olla tarkkana liikenteessä, eikä vain luottaa siihen, että ajoneuvot kyllä pysähtyvät suojatien kohdalla. Tarkkaavaisuutta kannattaa terästää entisestään ylittäessään suojatietä pitkin useamman kuin yhden samansuuntaisen kaistan. Kiire ja muihin asioihin keskittyminen eivät sovi liikenteeseen eikä katseen kuulu olla kännykässä sen enempää autoilijalla kuin jalankulkijallakaan. Savolainen toteaa, että juuri tarkkaamattomuus vaikuttaakin monen onnettomuuden taustalla.

–Tiedetään, että jalankulkijaa pitää väistää, mutta ei havainnoida ympäristöä oikein, hän tiivistää.

Myös Pohjonen muistuttaa kaikkia liikenteessä olijoita keskittymään olennaiseen.

–Se on Liikenneturvan vanhan slogankin, että kun ajat, aja. Eli keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään muuhun.

Eniten epäselvyyksiä liittyy usein autoilijoiden ja pyöräilijöiden kohtaamisiin, kun kumpikaan ei välttämättä ole aivan varma liikennesäännöistä. Epäselvyyttä lisää jokin aika sitten muuttunut tieliikennelaki. Liikennesäännöt voi käydä kertaamassa Liikenneturvan verkkosivuilta.

–Moni sekä pyöräilijöistä että autoilijoista myöntää, että säännöissä olisi kertaamista, Savolainen toteaa.

SMS