Politiikassa ja taloudessa puhutaan trendeistä. Ne saattavat toisinaan kasvaa niin isoiksi, että muuttuvat maailmaa järisyttäviksi megatrendeiksi.

Mutta eniten trendejä tuntuu liikkuvan vaate- ja kampaamoalan sekä sisustuksen liepeillä.
Menen ulos ja koetan vetää vainua: tuntuisiko ilmassa trendin tuoksua? Mutten haista mitään. Ehkä nenäni ei ole riittävän kouliintunut. Enkä ole varma, onko trendejä edes olemassa. Pitää kysyä ammattilaisilta.

Vaateala pyrkii eroon lyhyistä trendeistä

Lohjalaisella vaatesuunnittelija Sinikka Nikanderilla on alalta 30 vuoden kokemus. Hän vastaa empimättä, että trendejä on olemassa.
– Suunnittelen itse enimmäkseen juhla- ja hääpukuja, joiden osalta trendit ovat hitaampia ja pitempiä kuin arkimuodin. Ne voivat kestää muutamasta vuodesta vuosikymmeneen, mutta saattavat tehdä paluun tosi pitkänkin ajanjakson jälkeen, hän kertoo.
Hyvässä lykyssä äitien ja jopa isoäitien puvut iskevät kipinää vielä lasten ja lastenlasten yllä.
-Tänä vuonna 1990-luku näyttäisi olevan hääpuvuissa vahvasti tulossa. Satiini, prinsessaleikkaukset, korsetit, vedostetut miehustat. Hillittyä, mutta näyttävää, Nikander sanoo.
Trendejä luovat Hänen mukaansa suuret muotitalot, mutta pienemmässä mittakaavassa niitä voi synnyttää melkein kuka tahansa.
– Esimerkiksi tasavallan presidentin linnanjuhlien puvuista poimitaan usein ideoita, jotka saattavat nostattaa ainakin kansallisen trendin.
Vaatetrendit rakentuvat materiaaleista, väreistä ja leikkauksista.  Trendeissä on tuhti kaupallinen viritys, sillä muotitalot ovat enimmillään puskeneet arkimallistoja kaikille neljälle vuodenajalle. Pikamuoti on kuitenkin saanut kritiikkiä ekologisesta tuhlailevuudesta.
– Kestävä kehitys tulee muotialalle, ja se on itsessään vahva trendi. Mallit voivat pysyä samoina, mutta kankaat vaihtuvat, julkaisutahtia hidastetaan ja vaatteista halutaan pitkäikäisempiä, Nikander arvioi.

Hiusalalla trendien kirjo laajenee

Hiusalan trendit ovat muuttuneet entistä yksilöllisemmiksi ja vaihtelevammiksi, sanoo Studio Masters´n Tony Koskiluoma. Anneli Hotti valitsi pesun ja leikkauksen.

Hiukset ovat näkyvä osa ihmistä. Studio Masters´n toinen omistaja, kampaaja ja hiusalan kouluttaja Tony Koskiluoma myöntää, että trendejä löytyy, mutta kirjo on entistä laajempi ja yksilöllisempi.
– 1990-luvulla kierrettiin ulkomaita myöten hiusalan näytöksissä hakemassa vaikutteita. Tietyn mallin saapuminen Lontoosta Suomeen kesti kaksi vuotta. Mutta nyt asiakas näyttää valokuvaa, jossa voi olla aivan ennennäkemätön kampaus.
Suuntaa viitoittavat somevaikuttajat ja julkkikset. Kampauksia tulee ja menee, mutta jotkin jäävät klassikoiksi.
– Esimerkiksi näyttelijä Jennifer Anistonin roolihahmo Rachel Green esitteli kerrostetun paksun kampauksen Frendit-tv-sarjassa vuonna 1994. Se pulpahtaa 30 vuoden jälkeenkin silloin tällöin esiin, Koskiluoma sanoo.
Trenditalojen, kuten vaikkapa Vidal Sassoonin, osuus on jäänyt aikaisempaa pienemmäksi. Palvelualalla muodinluojat eivät myöskään pääse kaupallisesti hyödyntämään luomuksiaan, koska tekijänoikeuksien periminen kampauksista ja hiusmalleista olisi mahdotonta.
– Suoran hyötymisen sijasta ne haluavat ideoida ja kehittää alaa, Tony Koskiluoma arvioi.

Sisustustrendit vaihtuvat muita hitaammin

Sisustuksen trendit näkee toisinaan paljaalla silmällä. Mutta kenen päästä ne ovat lähtöisin?
– Trendejä luovat lähinnä sisustuslehdet. Yksittäiset kauppaliikkeet asiakkaista puhumattakaan toimivat paljolti valmiin tarjonnan ehdoilla, arvioi Lohjan K-raudan remonttimestari Liina Noutere.
Hänen mukaansa maaleissa ovat nyt pinnalla maanläheiset ja lämpimät sävyt, kuten puun omat värit. Laatoituspuolella perinteinen tarjonta on ollut harmaan eri sävyjä, mitä on myös totuttu kysymään.
– Viime aikoina on kuitenkin markkinoille tullut mosaiikkikuvioita ja voimakkaita arabivärejä, ja ne ovat löytäneet nopeasti ostajansa.
Pysyvä trendi liittyy Noutereen mukaan materiaalien laatuun.
– Pyritään parantamaan esimerkiksi laattojen pakkaskestävyyttä.

Onko iätön tyyli trendin vaihtoehto?

Mutta onko olemassa kultaista leikkausta, jonkinlaista ajatonta tyyliä, joka olisi ikään kuin vaihtoehto ailahteleville trendeille?
– Puhutaan kyllä varmasta tyylistä ja tyylitajusta, mutta se ei tarkoita pelkästään konservatiivista pukeutumista, joka on miehille luonteenomaisempaa, Sinikka Nikander pohtii.
Esimerkkinä klassisesta tyyli-ikonista hän mainitsee edesmenneen USA:n presidentinpuolison Jacqueline Kennedyn.
– Ikään katsomatta hänen pukeutumisensa vaikuttaa edelleen niin arjessa kuin juhlassa.
Tony Koskiluoma myöntää, että on olemassa ajattomia hiusmalleja, joihin lisäillään pieniä nyansseja.
– Vaaleat raidat naisilla toimivat kaikilla aikakausilla. Miesten siistit, lyhyet hiukset ovat säilyttäneet myös aina suosionsa, hän arvioi.
Mutta miten 1970-luvulla ihmisten estetiikantaju oli niin vinksallaan, että he saattoivat vakain tuumin käyttää olohuoneissaan oranssia tapettia?


JP