Turun tunnin junan suunnittelussa on löydetty keinoja hankkeen investointikustannusten alentamiseksi. Teknisten ratkaisujen myötä uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välillä on mahdollista rakentaa merkittävästi aiemmin ilmoitettua edullisemmin ja samalla hankkeen alkuperäiset tavoitteet säilyttäen.

– Jatkamme säästöjen etsimistä ja niiden varmistamista. Tavoittelemme jopa miljardiluokan säästöjä. Tähän pääseminen edellyttää luonnollisesti tarkempaa suunnittelua, kertoo Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen.

Säästöjä tuovat tekniset ratkaisut liittyvät muun muassa radan geometrian tarkentamiseen ja osittaiseen kaksiraiteisuudesta luopumiseen. Kevennetty toteuttaminen ja rakentaminen vähentävät myös hankkeen ympäristökuormitusta.

– Koko yhteysvälin ei tarvitse olla kaksiraiteinen ja voimme silti säilyttää nopeamman matka-ajan, samoin lähiliikenteen tarpeet pystytään täyttämään, Ottavainen sanoo.

Tunnin junan investointikustannukset ovat nykyisen arvion mukaan 3,4–4,0 miljardia euroa. Keinoja kustannusten alentamiseen on suunnitteluhankkeen aikana kartoitettu sekä kotimaisten että kansainvälisten toimijoiden kanssa. Säästöjä tuovia uusia suunnitteluratkaisuja esitellään joulukuussa yhtiökokouksessa, joka päättää hankkeen etenemisestä. Lopullisen investointipäätöksen tekee eduskunta.

Hankkeelle tavoitellaan myös EU:n CEF-rahoitustukea (CEF, Connecting Europe Facility) käynnissä olevan CEF2-rahoituskauden 2021–2027 aikana. Hakemus tulee jättää tammikuun loppuun mennessä.

Turun Tunnin Juna Oy

Turun Tunnin Juna Oy perustettiin joulukuussa 2020. Yhtiön tehtävänä on Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen ratasuunnitelmien laatiminen ja rahoittaminen uuden radan rakentamisvalmiuteen saakka.

Osakkaina yhtiössä ovat Suomen valtion lisäksi Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.

https://www.tunninjuna.fi